STATUT STOWARZYSZENIA
CIECHANOWSKI KLUB PŁETWONURKÓW „PASKUDA”

§ 1
Stowarzyszenie nosi nazwę: CIECHANOWSKI KLUB PŁETWONURKÓW „PASKUDA” i jest dalej zwane w skrócie: „Stowarzyszeniem”.

§ 2
Stowarzyszenie posiada osobowość prawną. Stowarzyszenie działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach, ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz niniejszego Statutu.

§ 3
1. Siedzibą Stowarzyszenia jest miasto Ciechanów. Stowarzyszenie działa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i poza jej granicami. Stowarzyszenie może prowadzić działalność poza granicami kraju, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
2. Stowarzyszenie może być członkiem krajowych i międzynarodowych organizacji o podobnym profilu działania.

§ 4
Stowarzyszenie jest zawiązane na czas nieokreślony.

§ 5
1. Stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych.
2. Stowarzyszenie reprezentuje interesy zbiorowe swoich członków wobec organów władzy publicznej.

§ 6
Stowarzyszenie ma prawo używania pieczęci, odznak i logo.

§ 7
1. Stowarzyszenie opiera działalność na pracy społecznej swoich członków.
2. Do prowadzenia swych spraw Stowarzyszenie może zatrudniać pracowników lub zlecać określone czynności innym podmiotom. Do prowadzenia swych spraw Stowarzyszenie może zatrudniać swoich członków lub zlecać im określone czynności.
3. Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

§ 8
Celami Stowarzyszenia są w szczególności:
a) upowszechnianie wiedzy o płetwonurkowaniu;
b) prowadzenie działań edukacyjnych mających na celu promowanie wiedzy
o płetwonurkowaniu;
c) podejmowanie działań na rzecz podnoszenia bezpieczeństwa nurkowania;
d) podejmowanie działań na rzecz integracji środowisk nurkowych;
e) podejmowanie działań na rzecz ochrony środowiska naturalnego;
f) współdziałanie z podmiotami powołanymi do ochrony przyrody, w szczególności ochrony zbiorników wodnych;
g) popularyzacja idei ekologii;
h) ochrona fauny i flory ze szczególnym uwzględnieniem fauny i flory zbiorników wodnych;
i) promowanie aktywnego trybu życia poprzez nurkowanie, ochrona i promocja zdrowia, ratownictwo i ochrona ludności;
j) wspieranie, aktywizacja i rehabilitacja osób niepełnosprawnych poprzez nurkowanie;
k) wspieranie i rozwój dzieci i młodzieży poprzez nurkowanie, inicjowanie i pomoc w przedsięwzięciach edukacyjno-kulturowych dzieci i młodzieży;
l) popularyzacja wypraw płetwonurkowych o charakterze poznawczym;
m) promowanie i popularyzacja nurkowania w regionie, popularyzacja turystyki, sportu i kultury fizycznej, promowanie regionu;
n) podejmowanie, wspieranie i rozwijanie działań charytatywnych, wolontariat;
o) podejmowanie działań na rzecz integracji społeczeństw, rozwijanie kontaktów i współpraca między społeczeństwami.

§ 9
Stowarzyszenie realizuje swoje cele w szczególności przez:
a) udział oraz organizację imprez i wydarzeń promujących nurkowanie;
b) organizowanie wydarzeń i wyjazdów nurkowych w Polsce i za granicą;
c) organizowanie szkoleń nurkowych;
d) doskonalenie kadry instruktorsko-trenerskiej;
e) organizowanie spotkań, sympozjów, konferencji, wykładów, odczytów, szkoleń, pokazów i innych form aktywności;
f) organizowanie akcji informacyjnych pośród dzieci i młodzieży mających na celu zwiększania świadomości w zakresie ochrony środowiska naturalnego, w szczególności zbiorników wodnych;
g) udział oraz organizację przedsięwzięć mających na celu ochronę środowiska;
h) udział oraz organizację przedsięwzięć mających na celu oczyszczanie zbiorników wodnych oraz ich otoczenia;
i) organizowanie imprez rekreacyjno-sportowych, turystycznych, proekologicznych promujących nurkowanie;
j) prowadzenie działalności publicystycznej i wydawniczej dotyczącej nurkowania;
k) prowadzenie i wspomaganie działalności badawczej i naukowej;
l) podejmowanie działań charytatywnych;
m) współpraca z wszelkimi osobami oraz instytucjami o podobnych celach działania;
n) prowadzenie innych działań sprzyjających realizacji statutowych celów Stowarzyszenia.

§ 10
1. Członkami Stowarzyszenia mogą być osoby fizyczne i osoby prawne. Osoba prawna może być jedynie członkiem wspierającym Stowarzyszenia.
2. Członkowie Stowarzyszenia dzielą się na:
a) członków zwyczajnych,
b) członków wspierających,
c) członków honorowych.

§ 11
1. Członkiem zwyczajnym Stowarzyszenia może zostać każda osoba fizyczna posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych i niepozbawiona praw publicznych.
2. Członkami Stowarzyszenia mogą być Cudzoziemcy, w tym także Cudzoziemcy niemający miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zgodnie z przepisami obowiązującymi obywateli polskich.

§ 12
1. Kandydat na członka zwyczajnego Stowarzyszenia składa pisemną deklarację zawierającą oświadczenie o przystąpieniu i zobowiązanie do opłacania składek oraz pisemną rekomendację dwóch członków zwyczajnych Stowarzyszenia, a ponadto:
a) osoba fizyczna: imię (imiona) i nazwisko, datę i miejsce urodzenia, adres, numer PESEL,
b) osoba prawna: nazwę (firmę), siedzibę, adres, numer REGON, dołączając także odpis z właściwego rejestru, jeżeli podlega wpisowi do rejestru.
2. O przyjęciu w poczet członków Stowarzyszenia decyduje Zarząd w formie uchwały.
3. Od decyzji o odmowie przyjęcia w poczet członków Stowarzyszenia kandydatowi przysługuje prawo złożenia odwołania do Walnego Zebrania Członków, którego uchwała jest ostateczna. Termin na wniesienie odwołania wynosi 14 dni od dnia doręczenia uchwały Zarządu.

§ 13
Członek zwyczajny Stowarzyszenia ma prawo do:
a) uczestnictwa w Walnych Zebraniach Członków Stowarzyszenia i brania udziału w głosowaniu;
b) wybierania i bycia wybieranym do organów Stowarzyszenia;
c) zgłaszania do organów Stowarzyszenia wniosków i inicjatyw w sprawach związanych z działalnością Stowarzyszenia;
d) aktywnego uczestniczenia w realizacji celów Stowarzyszenia i podejmowanych przez Stowarzyszenie inicjatywach;
e) korzystania z urządzeń, sprzętu i świadczeń Stowarzyszenia;
f) żądania informacji o działalności Stowarzyszenia i sposobie realizacji celów Stowarzyszenia.

§ 14
Członek zwyczajny Stowarzyszenia jest zobowiązany:
a) dbać o dobre imię Stowarzyszenia,
b) przestrzegać Statutu Stowarzyszenia oraz Uchwał organów Stowarzyszenia,
c) aktywnie uczestniczyć w działalności Stowarzyszenia, brać czynny udział w przedsięwzięciach i wydarzeniach organizowanych przez Stowarzyszenie,
d) wspierać Stowarzyszenie w realizacji celów Stowarzyszenia,
e) regularnie opłacać składki obowiązujące w Stowarzyszeniu.

§ 15
1. Członkiem wspierającym może być osoba fizyczna lub prawna bez względu na jej miejsce zamieszkania i siedzibę w kraju lub zagranicą, która za swoją zgodą zostanie przyjęta do Stowarzyszenia za okazaną pomoc w realizacji jego celów, po złożeniu deklaracji zawierającej dane, o których mowa w § 12 ust. 1 Statutu oraz oświadczenie o zakresie deklarowanej pomocy na rzecz Stowarzyszenia.
2. Członek wspierający opłaca składkę członkowską w zadeklarowanej przez siebie wysokości.

§ 16
1. Członkiem honorowym może być każda osoba fizyczna, bez względu na jej miejsce zamieszkania, której godność tę nada Walne Zebranie Członków za szczególne zasługi dla Stowarzyszenia.
2. Nadanie członkowi zwyczajnemu Stowarzyszenia godności członka honorowego, nie powoduje utraty przez niego praw i obowiązków jako członka zwyczajnego.
3. Walne Zebranie może odebrać godność członka honorowego w wypadkach określonych w § 18 ust. 2 lit. b-d Statutu.

§ 17
Członkowie wspierający i honorowi mają prawo uczestnictwa w działaniach zmierzających do realizacji celów Stowarzyszenia. Członkowie wspierający i honorowi nie posiadają prawa wybierania i bycia wybieranym do Organów Stowarzyszenia.

§ 18
1. Ustanie członkostwa w Stowarzyszeniu następuje wskutek:
a) pisemnej rezygnacji z członkostwa,
b) śmierci członka będącego osobą fizyczną, utraty przez niego pełnej zdolności do czynności prawnych lub utraty praw publicznych,
c) likwidacji członka będącego osobą prawną,
d) wykluczenia.
2. Wykluczenie członka następuje w przypadku:
a) nieusprawiedliwionego zalegania z zapłatą składek przez okres co najmniej 3 miesięcy,
b) postępowania rażąco sprzecznego z niniejszym Statutem,
c) postępowania, które godzi w dobre imię Stowarzyszenia,
d) działania na szkodę Stowarzyszenia.

3. W szczególnych przypadkach, jeżeli jest to związane z trudną sytuacją materialną Członka Stowarzyszenia Zarząd Stowarzyszenia może podjąć uchwałą o czasowym zwolnieniu członka Stowarzyszenia z obowiązku zapłaty składek.
4. O wykluczeniu członka ze Stowarzyszenia decyduje Zarząd w formie uchwały. Przed podjęciem uchwały Zarząd umożliwia członkowi złożenie wyjaśnień na piśmie lub osobiście na posiedzeniu Zarządu. O treści uchwały Zarząd niezwłocznie zawiadamia pisemnie zainteresowanego.
5. Ustanie członkostwa z przyczyn określonych w ustępie 1 pkt a)-c) stwierdza Zarząd w formie uchwały.
6. Od uchwał Zarządu, o których mowa w ustępie 4 i 5 powyżej przysługuje zainteresowanemu członkowi odwołanie do Walnego Zebrania Członków w terminie 14 dni od dnia doręczenia pisemnego zawiadomienia o treści uchwały. Uchwała Walnego Zebrania Członków jest ostateczna.

§ 19
Organami Stowarzyszenia są:
a) Walne Zebranie Członków,
b) Zarząd,
c) Komisja Rewizyjna.

§ 20
1. Wyboru Zarządu Stowarzyszenia i Komisji Rewizyjnej dokonuje Walne Zebranie Członków spośród członków Stowarzyszenia bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania, w głosowaniu tajnym.
2. Członkowie Zarządu i Komisji Rewizyjnej są wybierani na 4-letnią kadencję. Kadencja trwa do dnia wyboru nowych Członków Zarządu i Komisji Rewizyjnej.
3. Mandat Członka Zarządu lub Komisji Rewizyjnej wygasa przed upływem kadencji z powodu:
a) ustania członkostwa w Stowarzyszeniu,
b) pisemnej rezygnacji,
c) odwołania przez Walne Zebranie Członków uchwałą podjętą większością 2/3 głosów całkowitej liczby członków Stowarzyszenia uprawnionych do głosowania.
4. W przypadkach wygaśnięcia mandatu członka Zarządu lub Komisji Rewizyjnej przed upływem kadencji, Walne Zebranie Członków dokonuje uzupełnienia składu organu na okres do upływu kadencji organu.

§ 21
1. Uchwały wszystkich organów Stowarzyszenia zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy członków organu, chyba że postanowienia Statutu stanowią inaczej.
2. Jeżeli w pierwszym terminie na Walnym Zebraniu Członków nie uczestniczy co najmniej połowa członków uprawnionych do głosowania, wówczas w drugim terminie posiedzenia uchwały mogą być podjęte odpowiednią większością głosów oddanych przez członków obecnych.
3. Drugi termin powinien być podany w zawiadomieniu o posiedzeniu i nie może być wyznaczony wcześniej niż po upływie jednej godziny po pierwszym terminie.

§ 22
1. Walne Zebranie Członków jest najwyższą władzą Stowarzyszenia.
2. W sprawach, w których statut nie określa właściwości władz stowarzyszenia, podejmowanie uchwał należy do Walnego Zebrania Członków.
3. W Walnym Zebraniu Członków biorą udział członkowie zwyczajni z głosem stanowiącym.
4. Członkowie wspierający i honorowi mają prawo uczestniczenia w Walnym Zebraniu Członków wyłącznie z głosem doradczym.

§ 23
1. Walne Zebranie Członków zwoływane jest na podstawie uchwały Zarządu, przynajmniej raz w roku kalendarzowym.
2. Zarząd zawiadamia wszystkich członków Stowarzyszenia o terminie i proponowanym porządku obrad Walnego Zebrania Członków przynajmniej na miesiąc przed jego terminem. Zarząd powiadamia członków Stowarzyszenia o Walnym Zebraniu Członków poprzez umieszczenie ogłoszenia na stronie internetowej Stowarzyszenia lub listownie.
3. Zarząd jest zobowiązany zwołać Walne Zebranie Członków na wniosek Komisji Rewizyjnej lub 1/3 zwyczajnych członków Stowarzyszenia. Zarząd zwołuje Walne Zebranie Członków niezwłocznie po otrzymaniu wniosku, termin odbycia Walnego Zebrania musi przypadać w ciągu 2 miesięcy od chwili złożenia wniosku.
4. Do żądania zwołania Walnego Zebrania Członków dołącza się proponowany porządek obrad, który Zarząd obowiązany jest uwzględnić. Porządek obrad może być rozszerzony przez Zarząd.

§ 24
1. Do kompetencji Walnego Zebrania Stowarzyszenia w szczególności należy:
a) podejmowanie uchwał w przypadkach określonych niniejszym Statutem oraz w innych sprawach niezastrzeżonych do kompetencji pozostałych organów;
b) uchwalanie kierunków rozwoju działalności Stowarzyszenia;
c) uchwalenie regulaminów działania Zarządu i Komisji Rewizyjnej;
d) uchwalanie Statutu Stowarzyszenia lub jego zmiany;
e) wybór i odwoływanie Członków Zarządu oraz Członków Komisji Rewizyjnej;
f) udzielanie Zarządowi absolutorium na wniosek Komisji Rewizyjnej;
g) rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań organów Stowarzyszenia;
h) uchwalanie budżetu;
i) uchwalanie wysokości składek członkowskich oraz wszystkich innych świadczeń na rzecz Stowarzyszenia;
j) rozpatrywanie wniosków i postulatów zgłoszonych przez członków Stowarzyszenia, Zarząd oraz Komisję Rewizyjną;
k) rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu;
l) ustalanie zasad wynagradzania Członków Zarządu za czynności wykonywane w związku z pełnioną funkcją;
m) decydowanie o podjęciu oraz zakończeniu prowadzenia działalności gospodarczej i jej zakresie;
n) wyznaczanie pełnomocnika do reprezentowania Stowarzyszenia w umowach między Stowarzyszeniem, a Członkami Zarządu oraz w sporach z nimi;
o) nadawania członkostwa honorowego Stowarzyszenia;
p) podjęcie uchwały w sprawie rozwiązania Stowarzyszenia i przeznaczenia jego majątku;
q) powoływanie i likwidacja oddziałów Stowarzyszenia.

§ 25
Uchwałę w sprawie zmiany statutu oraz uchwałę o rozwiązaniu Stowarzyszenia podejmuje Walne Zebranie Członków większością 2/3 głosów całkowitej liczby członków Stowarzyszenia uprawnionych do głosowania.
.

§ 26
Walne Zebranie pracuje według ustalonego porządku obrad. Proponowany porządek obrad może być zmieniony lub rozszerzony przez Walne Zebrani Członków. Porządek obrad nie może być rozszerzony o punkty dotyczące zmiany Statutu lub rozwiązania Stowarzyszenia.

§ 27
Zarząd jest powołany do kierowania działalnością Stowarzyszenia i reprezentowania Stowarzyszenia na zewnątrz.

§ 28
1. Zarząd składa się z 4 członków: Prezesa, Wiceprezesa, Sekretarza i Skarbnika.
2. Prezes Zarządu kieruje pracami Zarządu.
3. Do składania oświadczeń woli i zaciągania zobowiązań upoważniony jest Prezes Zarządu działający samodzielnie lub dwóch Członków Zarządu działających łącznie.

§ 29
Do kompetencji Zarządu należy:
a) kierowanie bieżącą pracą Stowarzyszenia i zarządzanie jego majątkiem,
b) realizacja celów Stowarzyszenia,
c) wykonywanie uchwał Walnego Zebrania Członków,
d) nabywanie praw i zaciąganie zobowiązań majątkowych w imieniu Stowarzyszenia.
e) zwoływanie Walnego Zebrania Członków,
f) podejmowanie uchwał dotyczących przyjęcia członków i ustania członkostwa,
g) uchwalanie okresowych planów działania i preliminarzy budżetowych,
h) składanie sprawozdań ze swojej działalności na Walnym Zebraniu Członków,
i) podejmowanie uchwał w sprawie przystąpienia do innych organizacji.

§ 30
1. Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na sześć miesięcy. W posiedzeniach tych mogą brać udział członkowie Komisji Rewizyjnej lub zaproszeni goście z głosem doradczym.
2. Posiedzenie Zarządu zwołuje Prezes lub upoważniony członek Zarządu.

§ 31
1. Komisja Rewizyjna składa się z trzech do pięciu członków.
2. Komisja Rewizyjna wybiera ze swojego grona Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego.

§ 32
Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:
a) przeprowadzanie co najmniej raz w roku kontroli działalności Zarządu,
b) składanie sprawozdań na Walnym Zebraniu Członków ze swojej działalności,
c) składanie wniosków na Walnym Zebraniu Członków,
d) prawo żądania zwołania Walnego Zebrania Członków oraz zebrania Zarządu,
e) składanie wniosków o absolutorium dla Zarządu,
f) prowadzenie okresowych kontroli opłacania składek członkowskich.

§ 33
Członkami Komisji Rewizyjnej nie mogą być:
a) osoby będące Członkami Zarządu lub pozostające z Członkiem Zarządu w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości z tytułu zatrudnienia,
b) skazane prawomocnym wyrokiem za przestępstwo z winy umyślnej.

§ 34
1. Majątek Stowarzyszenia tworzą: środki pieniężne i inne składniki majątkowe, służące wyłącznie do realizacji statutowych celów Stowarzyszenia.
2. Majątek Stowarzyszenia powstaje ze:
a) składek członkowskich,
b) darowizn, spadków, zapisów,
c) dochodów z własnej działalności,
d) dochodów z majątku Stowarzyszenia,
e) ofiarności publicznej,
f) dotacji.
3. Stowarzyszenie może otrzymywać dotacje według zasad określonych w odrębnych przepisach.

§ 35
Składki członkowskie powinny być wpłacane do końca pierwszego kwartału każdego roku. Nowo przyjęci członkowie wpłacają składki według zasad określonych przez Zarząd w ciągu 30 dni od otrzymania powiadomienia o przyjęciu na członka Stowarzyszenia.

§ 36
Stowarzyszenie prowadzi gospodarkę finansową oraz rachunkowość zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.

§ 37
Zgody Walnego Zebrania Członków, wyrażonej w formie uchwały, wymagają następujące czynności:
a) nabycie, zbycie lub obciążenie nieruchomości,
b) zaciągnięcie kredytu lub pożyczki,
c) wynajęcie lub wydzierżawienie nieruchomości Stowarzyszenia na okres dłuższy niż 2 lata,
d) rozporządzenie składnikiem majątku Stowarzyszenia o wartości wyższej niż 25.000 zł (słownie: dwadzieścia pięć tysięcy złotych 00/100) lub zaciągnięcie zobowiązania przekraczającego tę wartość.

§ 38
Podejmując uchwałę o rozwiązaniu Stowarzyszenia, Walne Zebranie Członków określa sposób jego likwidacji oraz przeznaczenie majątku Stowarzyszenia.
Koszty likwidacji pokrywa się z majątku likwidowanego stowarzyszenia.

§ 39
W sprawach nieuregulowanych w niniejszym statucie mają zastosowanie przepisy Prawa o Stowarzyszeniach.